Clubhistorie

Het elftal uit de periode 1936, zoals de groep toen bekend was volgens het jubileumboek van de Twentse Voetbal Bond:

Staand v.l.n.r.: A. Westenberg, W. Voerknecht, P. Hendriks, J. Groothuis, H. Groothuis, J. Postema, J. Schipper, J. Stel en A. Protzman
Tweede rij: B. Stokman, H. Korenromp, F. Kroek
Voorste rij: J. Idema, W. Zomer en R. Stel

Volgens de geschiedenis van de Twentse Voetbal Bond kende de dorpsgemeenschap Aadorp alvorens de club in 1957 werd (her) opgericht al twee voetbalclubs eerder. Navraag bij de Voetbalbond leerde ons, dat er al eens een voetbalclub is opgericht in 1932 en later in 1948.

Er zijn documenten - schijnbaar het adresboek van toen - dat er een voetbalclub is opgericht op 28 augustus 1932. De club heette toen gewoon “Aadorp“. Secretaris was toen Henk Krommendijk, de enige Aadorpse kapper, met zijn kapperszaak pal aan de oostkant van thans Spar Wenink aan de Berkenlaan. Zijn adres was toen Aadorp 49. Meer niet. Het kostuum waarin “Aadorp“ speelde werd aangegeven als: Zwart met witte borst en rug. Meer werd niet vermeld. Als terrein werd vermeld: in de Polder aan de Aadijk. De adreslijst vermeldt niet waar het kleedlokaal was, wel dat B. Drenth, adres Aadorp 74, de verenigingsconsul was.

Aanvankelijk werd aan de Voetbalbond gevraagd, om als VIOS als naam van de club te mogen meedoen aan de voetbalcompetitie. Dat mocht niet, en toen stelde de voetbalbond maar voor, om maar gewoon als “Aadorp“ deel te nemen. Een drietal jaren nam de club deel aan de competitie. In 1939 kwam een eind aan de vereniging, doordat veel spelers onder de wapenen werden geroepen voor de mobilisatie van de Tweede Wereldoorlog, 1940-1945.

Er is zelfs nog een foto beschikbaar. (Zie foto boven)

Een nieuwe poging!

Na de oorlog wilde men in Aadorp toch eigenlijk wel weer een voetbalclub. Wie de initiatieven namen, daarover  ntbreekt de informatie, maar de geschiedenis leert ons dat met als oprichtingsdatum 17 mei 1948 de oprichting van de voetbalclub SVA een feit werd! De afkorting stond voor Sport Vereniging Aadorp, maar in het dorp werd al snel een link gelegd naar: de Schrik Van Aadorp. En zo stond de club in het adresboek van de Twentse Voetbal Bond: “SVA“ te Aadorp, gemeente Vriezenveen, opgericht 17 mei 1948. Secretaris B. de Vries, Aadorp 205, post Almelo. Het clubkostuum: wit shirt met zwarte kraag en manchetten en een zwarte voetbalbroek. Het terrein: achter de School, het kleedlokaal achter café Drenth. Consul: B. H. Stokman, Aadorp 103 - post Almelo.

SVA speelde opnieuw om te beginnen in de 3e klas van de TVB.In de competitie was in het eerste jaar net geen succes weggelegd. Het eerste seizoeneindigde op 16 april 1949 en in de laatste wedstrijd Sparta 5 - SVA 1 hadden de Aadorpers aan een gelijkspel genoeg voor het kampioenschap. Tot een minuut voor tijd stond de stand nog 3-3, maar in de allerlaatste seconden scoorde Sparta de winnende goal. Weg kampioenschap. Maar het was uitstel van executie. Want het seizoen daarop 1949/1950 werd de SVA overtuigend kampioen. Ook de promotiewedstrijden zouden met glans worden doorstaan voor een overstap naar de 2e klasse. In de  romotiewedstrijden tegen DETO II werd echter zeer onverwacht en onverdiend steeds verloren. Steeds met 1-0.Ondanks een geweldig overwicht en diverse schoten op de lat en tegen de paal ging de promotie niet door. Wellicht door deze teleurstelling ging het 3e seizoen een stuk minder. De animo onder de leden nam zo af, zo zeer zelfs, dat aan het eind van het seizoen 1950-51 tot de opheffing van de SVA moest worden besloten...

Er zijn weliswaar nog de eindstanden beschikbaar van de seizoenen 1949-50 en 1950-51.

Het duurde weer zes jaar, alvorens er weer eens werd gedacht aan de oprichting van een voetbalclub.

voeg je eigen gadgets toe aan deze pagina!